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IRINI VERNICOS/VERNICOU: è stato silurato a Heraklion?


Nereo Castelli
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Hello Platon,

 

So now we have another point to clarify, the salvage vessel IRINI VERNICOS (built Odessa 1911 as the TCHERNOMORE), according to Uboat.net, was sank together with the HERCULES on Nov. 24, 1941:

(http://uboat.net:808.../ship/3488.html)

24 Nov 1941
HMS Triumph (Lt. J.S. Huddart, RN) torpedoed and sank the Italian tug/salvage vessel Hercules (632 GRT, built 1910) and the tug Irini Vernikos inside Candia (Iraklion) harbour, Crete. The explosion of the torpedo caused also some damage to the German merchant Norburg (2392 GRT, built 1922), that was being salvaged at the time, and to the Arkadia (1756 GRT, built 1927) behind her.

 

but in the following HMS TRIUMPH report there is no mention of the IRINI VERNICOS:

1141 hours - Closed Candia harbour to 3500 yards from the breakwater. In the harbour were 2 merchant ships of 3000 and 1500 tons secured to the mole.

1144 hours - Fired one torpedo against the 3000 tons merchant vessel But the torpedo was observed to hit a small vessel, thought to be an armed trawler, that was alongside the 1500 tons merchant vessel that was moored just astern of the 3000 tons vessel. The 'trawler' was seen to settle by the stern immediately.

A second torpedo was now fired against the 3000 tons merchant ship but it ran to the left and exploded at the far end of the harbour.

 

I have searched details about the sinking of the IRINI VERNICOS but without results, I would like to know what have really happened in Heraklion.

 

The IRINI VERNICOS was a big salvage vessel of about 663 gt and, if in sunken condition, it would have been impossible to refloat her so quickly – there are several photos showing the HERCULES semi-submerged alongside the NORBURG but none with the IRINI VERNICOS, which should have been quite visible being of about the same size of the HERCULES.

 

Moreover, according to the Lloyd’s Register, in 1939 she was renamed ATRATO under Panamanian flag.

Miramar does report the change occurred in 1939 but also that in 1940 she returned under the Greek flag with the name IRINI VERNICOU.

 

Is it possible to straighten up the above confused details?

 

Attached a photo of the NORBURG with the IRINI VERNICOS in assistance – Peter Schenk, Historisches Marinearchiv.de

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This is the detailed content of the database by George Karelas on Historisches-Marinearchiv. No mention of any sinking or damage on 24 Nov. 1941 here.
There is the usual spate of mistakes: e.g. the entry for 11.9.1942 is a typo for 11.9.1941, and the well known naval author on Aliyah Bet's history (see the 28.8.1939 entry)  is obviously Paul H. Silverstone, not Silverton.

Historisches MarineArchiv

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Startseite > DB-Projekte > Griechische Schiffsverluste > Übersicht > IRINI VERNICOS



Name : IRINI VERNICOS
Schiffstyp : Hochseebergungsschlepper
Griechischer Name : ΕΙΡΗΝΗ ΒΕΡΝΙΚΟΥ
Hafenamt : Piräus 2091
Frühere Namen : 1911 TCHERNOMORE (s. auch CHERNOMOR)
1924 IROISE
1936 IRINI VERNICOS
Spätere Namen : 1939 ATRATO
1948 THEOCLITOS [D][E]
Erste Handelsflagge : Russland
Besitzer : 1911 Kaiserliche Russische Marine
1924 Union Francaise Maritime, St. Nazaire, Frankreich
1935 Zagarné & Mérigot, Algier, Algerien
1936 Nicolaos Emm. Vernicos, Piräus, Griechenland
1939 Cia Panameña de Remolcadores Ltd, Panama
1941 Deutsche Kriegsmarine
1946 ? Griechenland
Bauwerft : Bellino-Fendrich, Odessa, Russland
Baujahr : 1911
Verlust-Datum : 27.05.1941
Verlust-Ort : Bucht von Suda, Insel Kreta, Griechenland
Verlust-Art : Luftangriff
Verlust-Ursache : Versenkung/Fliegerbomben
Gegner-Typ : Ju 88
Gegner-Name : Deutsche Luftwaffe LG.l
Chronik : 1911 als Bergungsschiff TCHERNOMORE (s. auch CHERNOMOR) für die Kaiserliche Russische Marine in Auftrag gegeben.
07.06.1912 in Dienst gestellt.
06.1915 an der Rettung des türkischen Kreuzers MEDJIDIEH beteiligt.
16.12.1917 von den Sowjets beschlagnahmt.
01.05.1918 In Sewastopol von der Deutschen Armee besetzt.
00.11.1918 von den Weißrussen und ihre Verbündeten übernommen.
12.1918 von den Alliierten übernommen.
07.02.1919 an der Rettung des französischen Schlachtschiffes MIRABEAU beteiligt.
04.1919 an die Weißrussen übergeben.
14.11.1920 verließ Sewastopol mit Flüchtlingen an Bord nach Konstantinopel ausgelaufen.
17.12.1920 in Konvoi mit der Schaluppe TAHURE.
26.12.1920 in Bizerta, Tunesien interniert und fest gehalten.
1924 durch die Union Francaise Maritime, St. Nazaire, Frankreich, gekauft und in IROISE umbenannt. Anschließend nach Saint Nazaire geschleppt um repariert zu werden.
06.12.1924 wieder in Dienst als Schlepp- und Bergungsdampfer.
1933 stillgelegt.
1935 an die Zagarné & Mérigot, Algier, Algerien, verkauft.
1936 von Nicolaos Emm. Vernicos, Piräus, Griechenland, gekauft und in IRINI VERNICOS umbenannt.
1938 Gekauft von der Cia Panameña de Remolcadores Ltd, Panama, mit Sitz in London. Schiff in ATRATO umbenannt, blieb unter panamaische Flagge in griechischen Gewässern und wurde als Transporter umgebaut um jüdische Emigranten nach Palästina zu bringen.
09.01.1939 Im Auftrag der Mossad mit 300 Flüchtlingen aus Ancona ausgelaufen.
15.01.1939 Passagiere unbemerkt in Palestina an Land gesetzt.
29.05.1939 Aus Konstanza mit Passagieren in Haifa eingetroffen.
31.05.1939 Durch die britischen Behörden beschlagnahmt und unter Arrest gestellt. Lloyd's List vom 28.08.1939 aufgrund der illegalen Transporte von jüdischen Passagieren (s. Aliyah Bet und Maapilim).
(ATRATO was engaged in smuggling Jewish refugees to Palestine in 1938-39 until arrested by the British on 28 May 1939 bei Paul Silverton Später wohl an Panama Firma frei gegeben
13.04.1940 Unter Panama Flagge in Kyparissa bei der Bergung des giechischen Schiffes AGHIA ZONI P. gemeldet lt. Lloyd's List vom 15.06.1940 (AGHIA ZONI P strandete dort am 11.02.1940 und lag dort im Mai 1940 noch) auch Lloyd's List vom 15.06.1940
00.00.1940 Flaggenwechsel und vermutlich an alten griechischen Besitzer zurück gegeben.
21.09.-29.11.1940 als IRINI VERNICOS (Piräus 2091) von der griechischen Regierung requiriert.[A]
02.06.1941 lt. Lloyds und britischen Quellen angeblich in der Sudabucht zurück gelassen.
06.1941 als Beute von der dt. Besatzungsarmee übernommen.[C]
12.08.1941 IRENE WERNIKOS rettet die Besatzung des Versorgungsschiffes L 9 welches auf der Reise von Suda nach Chania mit Proviant aufgelaufen und durchgebrochen ist
31.08.1941 Obwohl nicht mehr möglich wird ATRATA in der Lista de Las Naves de Trafico International Inscrita Definiti Vamente en la maritina Merccante Nacional der Republica dede Panama mit 662,51 BRT aufgeführt.
Anfang 09.1941 wird das Einlaufen des Schleppers unter den verstümmelten Namen IRENE WERNIKOS in Iraklion gemeldet
11.09.1942 12:00 Uhr Dampfer NORBURG von Suda in Iraklion eingelaufen.
19:10 Uhr NORBURG am Kai von griechischen U-Boot Glavkos mit 2 Torpedos getroffen, Hinterschiff auf Grund, Vorschiff schwimmt. Die oftmals gemeldete Versenkung des Schleppers ist nicht möglich da IRINI VERNICOS schon nach wieder nah Suda ausgelaufen war.
13.09.1941 21:00 Uhr IRENE WERNIKO zur Bergung des Dampfers NORBURG nach Iraklion ausgelaufen.
14,09.1941 07:00 Uhr IRENE WERNIKO in Iraklion eingelaufen und gleich mit Bergungsarbeiten an der
NORBURG begonnen.
01.11.1941 23:00 Uhr auf NORBURG bricht das Abdichtschott, erneuter Wassereinbruch, Abdichtarbeiten dauern nun mindestens 6 Wochen
25.05.1942 Dampfer NORBURG voraussichtlich schwimmfähig zur Überführung nach Piraeus
15.06.1942 Dampfer NORBURG Bergung beendigt, Ob IRINI VERNICOS die ganze Zeit bei der Bergung war ist nicht sicher.
23.09.1943 vor Kap Papas, NW Peloponnes, auf Mine gelaufen und mit 8 Verlusten gesunken. Anschließend von der dt. Kriegsmarine gehoben, repariert und in Thessaloniki in Dienst gesetzt.
10.1944 während des Abzugs der dt. Armee selbst versenkt.[[?] keine Eintragung, s. NARA PG-46148 Unternehmen "LEANDER"[F]]
1946 Wrack gehoben.
1948 als Passagierschiff THEOCLITOS in Dienst.[D][E]
1951 abgewrackt.




Quellen : 1. Lloyds Register of Shipping
2. [A] Melissinos, Ioannis: Die Marine im Zweiten Weltkrieg – Der gesamte Beitrag der griechischen Handelsmarine (Motorsegler und Dampfer) 1940-1945, Band I und II, Universität Ioannina 1995 (gr.)
3. Dounis, Christos: Die Wracks der griechischen Gewässern 1900-1950, Band I, Finatec, Athen 2000 (gr.)
4. [C] Theodor Dorgeist Archiv.
5. [D] Starke, Tony: Register of Merchant Ships completed in 1911
6. [E] Lloyd's War Loss Book
7. [F] KTB Marinekommando Süd
Eingefügt am : 16.11.2011
Eingefügt von : Dimitris Galon
Letzte Änderung : 29.05.2015
Geändert von : Thorsten Reich
Änderungen : - 27.11.2011 T. Reich Bilder 1-2 eingefügt
- 06.01.2013 K. G. v. Martinez: Externer Bildlink 3 eingefügt
- 17.10.2014 T. Reich Bilder 3-4 eingefügt
- 17.12.2014 Theodor Dorgeist Chronik nach Lloyd's Quellen geändert
- 29.05.2015 T. Reich Bild 5 eingefügt


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Technische Daten

Indienst : 07.06.1912
Größe (BRT) : 663
Größe (NRT) : 324
Länge (m) : 54,5
Breite (m) : 9,1
Tiefgang (m) : 4,6
Maschine : Dampfmaschine/Dreifach-Expansion/3 Zylinder
Maschinenleistung : 188 NHP
Anzahl Propeller : 1


Eigene Bilder












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Z. Zt. keine


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Hello Nereo,

 

Sorry for not answering earlier but I have been (and still is) very busy with work and will be absent from home 6-16 November. I have checked my sources and so far could not trace from where I got the information that IRENE VERNIKOU was sunk on 24.11.1941. There is no mention of it in the most obvious sources (Supermarina, Kommandant Seeverteidigung Kreta and Admiral Aegäis neither the KTB of ARKADIA which was present or ULTRA signals) but I suspect that my source is a German document so far not found most probably in my microfilm collection.

 

However there is no doubt that IRENE VERNIKOU was present and involved in the attempts to raise NORBURG. She was the first vessel sent for salvage operations and arrived at Heraklion at 0600/13 September. Obviously she could not do the job by herself as HERCULES was also sent. Looking at my original notes in my database I have IRENE VERNIKOS described as a 105 GRT vessel (from the original source but apparently an error) and sunk not from a direct hit but from the effect of the explosion on HERCULES '(from the first torpedo hit not the second but there is some doubts, see below). She may have managed to beach herself or sink in very shallow waters. The damage were apparently not very serious as she was apparently raised and repaired [i assume] and sailed for Suda five weeks later. I have yet to find the source of this information and why it was not mentioned in other sources. It is also possible that IRENE VERNIKOU was not damaged by the explosion from the torpedo that hit HERCULES but from the second torpedo that hit the mole.

 

Uboat.net missed this description from HMS TRIUMPH's patrol report [this was the 2nd torpedo]:

 

1145  Fired one Mk. VIII** torpedo at mainmast of 2000 ton merchant ship. This torpedo ran slightly more left than the first exploding at the far end of the harbour - running range being 5000 yds. The auxiliary vessel [Platon: IRENE VERNIKOU?] at the end of the harbour was observed to be blowing off steam immediately after the explosion of the second torpedo, but no hit was observed.

 

This might explain that the effect of the explosion may have caused leaks and that she was not next to NORBURG as initially stated.

Finally perhaps my source is in error, in this case: mea culpa. I have made a note to locate the source to clear this matter as soon as I can.

 

Best regards,

 

Platon

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