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Dragamine Monfalcone G.48


Platon Alexiades
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Dear Francesco,

 

Many thanks for a very quick response and look forward to the pages from book by Giorgio Spazzapan and Paolo Valenti. If the book is still available, perhaps I could order it?

Thank you also for the pages from the La difesa del traffico con l'Albania, la Grecia e l'Egeo (which I have). Regarding the sinking of Rosandra on 14/15 June 1943: the Official History omits the presence of Giampaolo (auxiliary minesweeper?) and the tug Porto Conte which were also sent to assist. The name of the fishing vessel R.85 is (I believe) the Reccaro.

My query is actually related to the history of the submarine HMS Proteus which I am checking for Uboat.net. Proteus attacked with torpedoes Monfalcone on 27 March 1942, she missed.

 

All the best,

 

Platon

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MONFALCONE

Ordine : Società di Navigazione Monfalconese Monfalcone(AH)

a : Cantiere Navale Triestino

16.12.1913 impostato a Monfalcone (cost.59)

2. 5.1914 varato come MONFALCONE

. 7.1914 completato

218tsl 87tsn 120tpl 40.84 x 6,40 x 2,81 x .,..m. (A)

1tripl. 1c.c.m.©[McKie % Baxter - Glasgow] 1el. 500ci 1,5n.

22st. x ...mc. Pass. 29prima 21seconda 501coperta

15. 7.1914 MONFALCONE : Società di Navigazione Monfalconese - Monfalcone(AH)

(TS 255) in servizio Monfalcone Trieste

26.11.1914 : arenato all'imboccatura del porto canale di Monfalcone

. .1915 : disarmato

25. 2.1916 : requisito dalla K.u.K. Kriegsmarine come guardaostruzioni a Fasana e saltuarie missioni in Quarnaro (arm. 1-47)

25. 9.1916 : impiegato nel blocco del Canale di Fasana poi alle dipendenze del Minenkommando di Fiume

. .1917 : assegnato alla Lagunenflotille (arm. 2-47)

20.11.1917 : in navigazione da Trieste a Grado urta contro una mina a Punta Sdobba e viene messo temporaneamente fuori servizio. Durante le riparazioni viene assegnato alla flotiglia antisommergibili e rientra in servizio il . 6.1918. Sotto controlloitaliano dopo 11.1918

. .1919 : sotto bandiera italiana per lo stesso servizio tra Monfalcone e Trieste

1. 3.1924 : nuova matricola (TS 128)

5. 3.1924 : causa nebia investe a Triieste il pfo. SAN ROCCO

15.1.1926 : rimorchia a Trieste un idrovolante ammarrato in mare per avaria

11.12.1929 MONFALCONE : Istria-Trieste Società di Navigazione a Vapore - Trieste(IT) sempre in linea Trieste Monfalcone

27.11.1930 MONFALCONE : Istria-Trieste S.A. di Navigazione - Trieste(IT)

. .1940 : requisito ed iscritto nei quadri del naviglio ausiliario della R. Marina come dragamine ( G 48 )

14. 6.1943 : esce da Valona nel tentativo di rimorchiare in porto il pfo. ROSANDRA silurato

. 9.1943 : sotto controllo tedesco ( a Venezia ????)

.10.1943 MONFALCONE : Mittelmeer Reederei G.m.b.H. - Hamburg(GE)

10. 6.1944 : affondato (notizia incerta, da chiarire)e ricuperato ???

16. 1.1947 ; derequisito e disarmato a Trieste

17.12.1949 MONFALCONE : Istria-Trieste S.p.A. di Navigazione - Trieste

sotto controllo del Governo Militare Alleato

Noleggiato alla Navigazione Toscana per il servizio con l'isola del Giglio

. 2.1955 : rimesso in servizio sulla linea costiera istriana

Trieste Capodistria Pirano Umago Cittanova (258tsl 104tsn 47tpl)

. .1959 : incaglio presso Capodistria causa nebbia

27. 6.1960 MONFALCONE : Navigazione Alto Adriatico S.A. - Trieste(IT) per la stessa linea

. 9.1962 : disarmato a Muggia

25. 6.1964 : venduto alla Sicula Oceanica S.A. e demolito presso il

Cantiere Navale Felszegi di Muggia

 

 

Bibliografia : Aichelburg W. : Die Handelsschiffe Oesterreich-Ungarns im Weltkrieg 1914-1918 : Weishaupt Verla, 1988

Sokol H.H. : La guerra marittima dell'Austria-Ungheria. Libreria Editrice Goriziana, 2007

Spazzapan G., Valenti P. : I Vaporetti, Luglio Editore, 2003

Annuario Marittimo dell'I.R. Governo Marittimo - Trieste

Registro Italiano Navale e Lloyd's Register of Shipping

Estratti dai registri dell'Archivio di Stato - Trieste e dalla Capitaneria di Porto di Trieste

Quaderni dell'Associazione Marinara Aldebaran - Trieste ( a cura di N.Castelli, E. Gellner , P. Valenti et al.

Marco Ghiglino's List

 

Prego Nereo Castelli di completare la risposta con alcune foto significative dei vari periodi vita della nave

 

 

 

. .

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Dear Platon,

 

Loligo beat me to the history of the ship : that is an excerpt from his world famous database...

The book is Giorgio Spazzapan, Paolo Valenti "I vaporetti. Storia dei servizi costieri per passeggeri nel golfo di Trieste", Edizioni Luglio, dicembre 2003.

I could post the photos tomorrow, if Nereo does not beat me again.

 

According to Ghiglino's List MONFALCONE was requisitioned as G 48 on 1 June 1940.

 

The auxiliary minesweeper R 85 was the motopeschereccio RECOARO (not RECCARO) of 50 grt.

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GIAMPAOLO could well have been the offshore minesweeper/escort vessel F 97 GIANPAOLO I, a passenger steamer of 199 grt requisitioned from 1940 to 1947: another entry from the Spazzapan/Valenti book.

Delivered as the German naval minesweeper FM 25 in August 1918 at Lehe by the Weser Schiffbauges., stricken 29.4.1922, sold to Berlin owners, rebuilt in 1925 as the passenger vessel BISMARCK for Paul Mestermann from Rostock. Sold in 1927 as ALANDS-EXPRESS to the Alands Angbats OY of Abo, Finnish flag, in 1930 EXPRESS for the Abolands Angfartygs [Loligo please forgive my incorrect Swedish/Finnish spelling]. In July 1933 purchased by Natale Giuffré from Sorrento as S. COSTANZO EXPRESS for the Golfo di Napoli service, and in May 1935 becomes GIANPAOLO I for the Navigazione Municipalizzata di Muggia (Trieste).

199 grt, 121 nrt, 2 triple expansion engines, 575 hp, 11 knots

Requisitioned in 1940 as F 97, joined the Forza Navale Speciale and on 27.5.1941 took part in the Rhodes to Sitia Eastern Crete landing convoy, later used for landing exercises.

Derequisitioned at Muggia in 1947, sold to the Soc. Triestina Imprese Marittime, broken up in 1952 at Trieste by SIDEMAR.

A photo tomorrow.

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And PORTO CONTE was obviously the naval tug of 220-230 t displacement, built by Cantiere Breda at Venezia-Marghera, launched 30.12.1935 and completed 14.11.1936 for the Regia Marina, survived the war and was delivered to Yugoslavia under the terms of the Peace Treaty at Split on 23.4.1949. Renamed PR 51, still extant in Jane's 1977-78.

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